Header Ads

«Καταρρέει» υπό το βάρος του σκανδάλου-μαμούθ η Volkswagen



Τεράστιες διαστάσεις λαμβάνει μέρα με την ημέρα το σκάνδαλο των κινητήρων ντίζελ του ομίλου Volkswagen. Ο γερμανικός κολοσσός παραδέχθηκε ότι περί τα 11 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως είναι πιθανόν να είναι εξοπλισμένα με το επίμαχο λογισμικό εξαπάτησης των ελέγχων εκπομπής ρύπων και το οποίο ανακαλύφθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η μετοχή της Volkswagen καταβαρθρώθηκε κατά τη χθεσινή ημέρα χάνοντας το 19,82% και συνολικά το 35% της αξίας της τις δύο τελευταίες ημέρες.
Η τεράστια αυτή πτώση, που ισοδυναμεί με την «εξαέρωση» 25 δισεκατομμυρίων ευρώ κεφαλαιοποίησης, παρέσυρε και τις μετοχές άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών στις ευρωπαϊκές αγορές.
Παρέμβαση της Κομισιόν ζητά ο Δ. Παπαδημούλης
Να πάρει άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες, ώστε να μπει ένα οριστικό τέλος στην «παράνομη, ανήθικη, ασύδοτη και αντι-ανταγωνιστική, επιθετική πρακτική των γερμανικών πολυεθνικών εταιρειών», όπως πρόσφατα με το σκάνδαλο μέτρησης εκπομπών ρύπων της VW, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ερώτησή του ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Παπαδημούλης στην ερώτησή του αναφέρεται στο πρόσφατο σκάνδαλο με τη μέτρηση των εκπομπών ρύπων της γερμανικής εταιρείες VW, σημειώνοντας ότι «για άλλη μια φορά, μετά τη Siemens, τη ΜΑΝ, τη Thyssen, την Deutsche Bank, την Deutsche Telekom, τη BMW, τη Mercedes και δεκάδες άλλες, μια γερμανική πολυεθνική εταιρεία προσφεύγει σε παράνομες δραστηριότητες για να “ξεφύγει” από τους ρυθμιστικούς κανόνες που επιβάλλονται σε μια χώρα».
Προσθέτει ότι «αυτή τη φορά η εταιρεία VW, αντί να δωροδοκήσει δημόσιους αξιωματούχους χρησιμοποιούσε παράνομες συσκευές και λογισμικό για να “ξεγελάει” τις μετρήσεις εκπομπών καυσαερίων που επιβάλλονται από την αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα τώρα να απαιτείται η ανάκληση και ο έλεγχος περίπου 500.000 αυτοκινήτων diesel και η πιθανή επιβολή προστίμου, ύψους 18 δις δολαρίων».
Ο Έλληνας ευρωβουλευτής, αφού υπογραμμίζει ότι «οι γερμανικές πολυεθνικές εταιρείες έχουν επιδείξει μια “ιδιαίτερη προτίμηση” σε τέτοιου είδους παράνομες δραστηριότητες που τους προσδίδουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα», ρωτά την Κομισιόν κατά πόσο γνωρίζει εάν «η VW χρησιμοποιούσε αντίστοιχο λογισμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για να “ξεγελάει” τις μετρήσεις εκπομπών αερίων», καθώς επίσης, εάν «θα ξεκινήσει άμεσα έρευνα για να εξετάσει κατά πόσο άλλες εταιρείες στην ΕΕ χρησιμοποιούν αντίστοιχες πρακτικές για να παρακάμπτουν τα όρια εκπομπών αερίων».
Καταλήγοντας ο κ. Παπαδημούλης, καλεί την Κομισιόν «σε συνεργασία με το Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο, να πάρει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες ώστε να μπει ένα τέλος στην παράνομη, ανήθικη, ασύδοτη και αντι-ανταγωνιστική, επιθετική πρακτική των γερμανικών πολυεθνικών εταιρειών».
Ποιοι ανέλαβαν την νομική εκπροσώπηση του γερμανικού κολοσσού
Tη νομική φίρμα Kirkland & Ellis LLP για να τη βοηθήσει να αντιμετωπίσει το σκάνδαλο με τις «μαϊμού» εκπομπές ρύπων προσέλαβε η Volkswagen, όπως γνωστοποίησε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η συγκεκριμένη νομική φίρμα ηγήθηκε της εκπροσώπησης της BP στις διώξεις που αντιμετώπιζε απ' την πετρελαϊκή τραγωδία του Deepwater Horizon που κόστισε τη ζωή 11 ανθρώπων και προκάλεσε τη χειρότερη πετρελαϊκή μόλυνση στην αμερικανική ιστορία.
Η εκπρόσωπος της Kirkland, Olivia Clarke αρνήθηκε να σχολιάσει τη συνεργασία με την VW.
O επικεφαλής δικηγόρος της Kirkland στην υπόθεση της BP ήταν ο Mark Filip, ένας εταίρος στο Σικάγο και την Ουάσιγκτον, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της νομικής φίρμας. Ούτε ο ίδιος σχολίασε την πρόσληψη από την VW.
Σημειώνεται ότι το Νοέμβριο του 2012 η BP συμφώνησε να ομολογήσει την ενοχή της για 14 κατηγορίες και να πληρώσει 4 δισ δολ. προκειμένου να εκπέσουν οι ποινικές διώξεις. Τον περασμένο Ιούλιο η BP έκλεισε ουσιαστικά την υπόθεση συμφωνώντας να καταβάλει το ποσό ρεκόρ των 18,7 δισ δολ. ώστε να αποσυρθούν τόσο οι ομοσπονδιακές όσο και οι πολιτικές αγωγές που είχαν γίνει.
Στο «στόχαστρο» ο επικεφαλής του ομίλου
Ο επικεφαλής του ομίλου, γνωστός και ως «κύριος Ποιότητα», Μάρτιν Βίντερκορν, ζήτησε συγγνώμη δηλώνοντας ότι αυτή τη στιγμή δεν έχει τις απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα και υποσχέθηκε να ρίξει φως στην υπόθεση, διαψεύδοντας εμμέσως τις φήμες για άμεση αποπομπή του.
Γνωστός για την τελειομανία του, ο χαρισματικός Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας από το 2007, ήταν πάντα ο φόβος και ο τρόμος των μηχανικών του όταν επιθεωρούσε προσωπικά κάθε νέο μοντέλο πριν από τη διάθεσή του στην αγορά.
«Γνωρίζω κάθε βίδα των αυτοκινήτων μας!», υπερηφανευόταν να λέει. Μία δήλωση που μπορεί να τού γυρίσει μπούμερανγκ όταν θα εξετασθούν οι προσωπικές ευθύνες στο σκάνδαλο.
Σκάνδαλο παγκοσμίων διαστάσεων
Η Volkswagen παραδέχθηκε ότι οι εσωτερικές έρευνες έδειξαν ότι το επίμαχο λογισμικό είναι εγκατεστημένο και σε άλλα οχήματα του ομίλου, κατά συνέπεια το σκάνδαλο δεν αφορά μόνο τα οχήματα της Volkswagen και της Audi, αλλά εν δυνάμει και αυτοκίνητα Skoda και Seat.
Το σκάνδαλο αφορά όλους τους κινητήρες ντίζελ τύπου EA189, έναν αριθμό 11 εκατομμυρίων οχημάτων στον κόσμο, που αντιστοιχεί στον όγκο των ετήσιων πωλήσεων του ομίλου που εκθρόνισε πρόσφατα από την πρώτη θέση την Toyota.
Πρόστιμα «φωτιά»
Η Volkswagen , η οποία είναι πιθανόν να κληθεί να καταβάλει μέχρι και 18 δισεκατομμύρια δολάρια πρόστιμο μόνο στις ΗΠΑ, χωρίς να υπολογίζεται το κόστος της απόσυρσης οχημάτων και των δικαστικών διαδικασιών, είναι αναγκασμένη να προβλέψει ποσόν ύψους 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ στον ισολογισμό του τρίτου τριμήνου, υπονομεύοντας την κερδοφορία του ομίλου που έχει κύκλο εργασιών 200 δισεκατομμυρίων ευρώ και απασχολεί 600.000 εργαζόμενους.
Σύμφωνα με τον γερμανικό Τύπο, τα σημαντικότερα μέλη του Συμβουλίου Εποπτείας συνήλθαν χθες το βράδυ στο αεροδρόμιο του Μπράουνσβάιγκ, κοντά στην έδρα της εταιρείας, σύμφωνα με την Hanoversche Allgemeine Zeitung. Σύμφωνα με το γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (DPA), δεν διέρρευσε καμία πληροφορία για το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης, η οποία επρόκειτο να συνεχισθεί.